Gemeentegrond kopen

U kunt een verzoek voor het aankopen van gemeentegrond indienen als:

  • U in de gemeente woont of als uw bedrijf in de gemeente is gevestigd.
  • En u eigenaar bent van de grond waarop uw woning of bedrijf staat.
  • En de strook grond direct grenst aan de grond waarop uw woning of bedrijf staat.

Bij de aanvraag heeft u nodig:

  • Plattegrond of luchtfoto waarop duidelijk is aangegeven waar het stukje gemeentegrond zich bevindt.
  • Inschatting van de grootte van het perceel.
  • Vermelding dat u eigenaar bent van het aangrenzende perceel.
  • Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres.
  • Opgave waarvoor u de grond wilt gebruiken en hoe u het wilt inrichten.
verzoek aankoop gemeentegrond indienen

Kosten

De gemeente is wettelijk verplicht haar eigendommen marktconform te verkopen.

Voor de aankoop van gemeentegrond hanteert de gemeente een verkoopprijs van € 300 per m², kosten koper. Kosten koper betekent dat er kosten bovenop de verkoopprijs per m² komen. Het gaat dan om overdrachtsbelasting, notaris- en kadasterkosten. En eventuele taxatiekosten. Deze kosten komen voor rekening van koper. U betaalt eenmalig € 250 administratiekosten.

Als het perceel groter is dan 50 m², wordt de grondprijs vastgesteld door middel van een taxatie.

Beoordeling van de aanvraag

De gemeente beoordeelt aan de hand van toets- en besluitcriteria of een strook grond in aanmerking komt voor verkoop. Hierbij spelen onder andere de volgende aspecten een rol:

  • Aanwezigheid van kabels of leidingen.
  • Eventuele toekomstige ontwikkelingen met de grond.
  • Verkeersveiligheid.
  • Structuurgroen.

Ook mag de uitgifte van de grond niet leiden tot een niet-wenselijke indeling van de eigendommen of een niet-wenselijke situatie voor het beheer van de openbare ruimte. Het duurt maximaal vier maanden voordat u schriftelijk reactie krijgt over uw verzoek.