Provinciale weg N203 veiliger

De Provincialeweg N203 tussen Uitgeest en Limmen moet veiliger worden voor alle verkeersdeelnemers. Dat willen provincie Noord-Holland, de gemeenten Uitgeest en Castricum en hun inwoners. Daarom bedenken en ontwikkelen wij maatregelen.

Vanaf 2028 voert de provincie groot onderhoud uit aan de weg. De provincie wil daarin aanpassingen aan de weg en het (brom)fietspad meenemen. De provincie onderzoekt daarom wat nodig, gewenst en mogelijk is.

Ideeën voor veiliger N203

In najaar 2024 is een enquête gehouden. Daaruit kwamen 102 ideeën voor een veiliger N203(Verwijst naar een externe website). Op basis van deze ideeën zijn 4 varianten opgesteld, die de weg veiliger moeten maken:

  1. De N203 wordt 60 kilometer per uur (buiten de bebouwde kom);
  2. De N203 blijft 80 kilometer per uur met een herinrichting en veiligheidsmaatregelen die zoveel mogelijk binnen de bestaande ruimte passen;  
  3. De N203 blijft 80 kilometer per uur met veiligheidsmaatregelen waarvoor extra ruimte nodig is;  
  4. De aanleg van een nieuwe weg tussen de N513 en aansluiting Akersloot op de A9.  

Van varianten naar uitwerking

De werkgroep die hiermee aan de slag is gegaan, heeft voorkeur voor een combinatie van variant 2 en 3. De belangrijkste maatregelen die hierin een plek krijgen, zijn: 

  • Gescheiden rijbanen met middenberm, dit verkleint de kans op frontale ongevallen en gevaarlijke inhaalacties.
  • Afgeschermde fietspaden, met vangrails om de veiligheid van fietsers te garanderen.
  • Brede bermen, zodat gestrande voertuigen het overige verkeer niet hinderen.
  • Verbetering van uitritten en kruisingen, waaronder bij Nesdijk, de Uitgeesterweg en de N513.
  • Verbeteringen rondom het stationsgebied van Uitgeest, vooral voor fietsers. 

Meer informatie over dit onderzoek leest u in het artikel(Verwijst naar een externe website) op de website van de Provincie Noord-Holland.

Vervolg

Vanaf 27 maart is het rapport te lezen op de website van de provincie. Dan zijn ook de antwoorden op de ingebrachte ideeën beschikbaar.

Op 31 maart 2025 is een informatiemarkt in het gemeentehuis van Uitgeest.
Tijdens de informatiemarkt: 

  • Kunt u zien hoe de inrichting van de weg eruit kan komen te zien;
  • Krijgt u uitleg over het proces;
  • Krijgt u inzicht in de vervolgstappen richting de uitvoering.

U kunt elk moment tussen 17.00 en 21.00 uur komen, aanmelden is niet nodig.

Uiteindelijk nemen bestuurders van de provincie en de gemeenten Uitgeest en Castricum een besluit over de maatregelen; dat is waarschijnlijk voor de zomervakantie van 2025.

Uitvoering vanaf 2028

De maatregelen die de provincie in 2025 vaststelt, worden vanaf 2028 uitgevoerd. Dat lijkt nog ver weg, maar het doorvoeren van grote veranderingen aan de weg kost veel tijd.

Tegelijk met het groot onderhoud wordt het fietspad langs de N203 aangepast, zodat het onderdeel kan worden van de doorfietsroute. Regionale doorfietsroutes vormen een verbinding tussen woonkernen, werk- en winkelgebieden, onderwijslocaties, bushaltes, treinstations en recreatiegebieden. Samen werken we zo aan een veilige en duurzame regio.

Maatregelen korte termijn afgerond

Tussen oktober 2022 en eind 2024 zijn al verbeteringen aangebracht, die eenvoudig en snel uitgevoerd konden worden:

  • oktober 2024: belijning aan de kanten van de weg beter reflecterend gemaakt.
  • eind 2023 - begin 2024: haag planten tussen de rijbanen voor auto's en fietsers.
  • half september 2023: instellen volledig inhaalverbod (dus ook van landbouwvoertuigen).
  • half september 2023: aanpassen middenas van de weg (doorgetrokken ribbelbelijning).
  • half september 2023: verlengen van de geleider in het midden van de weg bij tankstation Uitgeest.
  • oktober 2022 - sept 2023: reflecterende (ribbel-)kantbelijning op het fietspad.

Onderzoek verkeersveiligheid

In 2024 is een analyse van de verkeersveiligheid(Verwijst naar een externe website) gemaakt. Dit onderzoek bevestigt dat de inrichting vaker dan gemiddeld ongelukken veroorzaakt. Bijvoorbeeld frontale aanrijdingen, ongelukken in de berm en ongevallen tussen fietsers onderling. Dat komt onder andere doordat de weg smal is en het fietspad erg dicht langs de rijbanen voor auto's ligt. Ook afleiding is een mogelijke oorzaak van ongevallen.