Provinciale weg N203 veiliger
De Provincialeweg N203 tussen Uitgeest en Limmen moet veiliger worden voor alle verkeersdeelnemers. Dat willen provincie Noord-Holland, de gemeenten Uitgeest en Castricum en hun inwoners. Daarom bedenken en ontwikkelen wij maatregelen.
Vanaf 2028 voert de provincie groot onderhoud uit aan de weg. De provincie wil daarin aanpassingen aan de weg en het (brom)fietspad meenemen. De provincie onderzoekt daarom wat nodig, gewenst en mogelijk is.
Ideeën voor veiliger N203
In najaar 2024 is een enquête gehouden. Daaruit kwamen 102 ideeën voor een veiliger N203. Meest genoemd zijn:
- Snelheid verlagen naar 60 km/u.
- Betere scheiding tussen fietspad en rijbaan.
- Trajectcontrole en strengere handhaving.
- Zorgen voor minder verkeer door alternatieve routes voor (lokaal) verkeer, bijvoorbeeld A9-afrit bij Heiloo.
- Beter zicht door meer licht langs de weg.
Dat alles met aandacht voor behoud van landschappelijke en ecologische waarden en tegengaan van geluidsoverlast langs het traject.
Van ideeën naar maatregelen
Een werkgroep heeft bekeken of deze ideeën bijdragen aan veiliger verkeer. En of de ideeën niet nadelig zijn voor het omliggende gebied. Daaruit is een lijst ontstaan met maatregelen die kunnen werken. De provincie onderzoekt deze mogelijkheden verder.
U leest meer over het onderzoek naar mogelijke maatregelen(Verwijst naar een externe website) op de website van de provincie. In maart 2025 wordt bekend welke ideeën doorgaan en welke afvallen. In april presenteert de provincie dit resultaat tijdens een informatieve bijeenkomst. Uiteindelijk neemt de provincie een besluit over de maatregelen; dat is waarschijnlijk voor de zomervakantie van 2025.
Uitvoering vanaf 2028
De maatregelen die de provincie in 2025 vaststelt, worden in 2028 uitgevoerd. Dat lijkt nog ver weg, maar het doorvoeren van grote veranderingen aan de weg kost veel tijd.
Tegelijk met het groot onderhoud wordt het fietspad langs de N203 aangepast, zodat het onderdeel kan worden van de doorfietsroute. Regionale doorfietsroutes vormen een verbinding tussen woonkernen, werk- en winkelgebieden, onderwijslocaties, bushaltes, treinstations en recreatiegebieden. Samen werken we zo aan een veilige en duurzame regio.
Maatregelen korte termijn afgerond
Tussen oktober 2022 en eind 2024 zijn al verbeteringen aangebracht, die eenvoudig en snel uitgevoerd konden worden:
- oktober 2024: belijning aan de kanten van de weg beter reflecterend gemaakt.
- eind 2023 - begin 2024: haag planten tussen de rijbanen voor auto's en fietsers.
- half september 2023: instellen volledig inhaalverbod (dus ook van landbouwvoertuigen).
- half september 2023: aanpassen middenas van de weg (doorgetrokken ribbelbelijning).
- half september 2023: verlengen van de geleider in het midden van de weg bij tankstation Uitgeest.
- oktober 2022 - sept 2023: reflecterende (ribbel-)kantbelijning op het fietspad.
Onderzoek verkeersveiligheid
In 2024 is een analyse van de verkeersveiligheid(Verwijst naar een externe website) gemaakt. Dit onderzoek bevestigt dat de inrichting vaker dan gemiddeld ongelukken veroorzaakt. Bijvoorbeeld frontale aanrijdingen, ongelukken in de berm en ongevallen tussen fietsers onderling. Dat komt onder andere doordat de weg smal is en het fietspad erg dicht langs de rijbanen voor auto's ligt. Ook afleiding is een mogelijke oorzaak van ongevallen.