Briefadres

Een briefadres is een adres waar u post ontvangt als u (tijdelijk) geen vast woonadres heeft of in een instelling verblijft. Dit moet een bestaand huisadres zijn, geen postbus of onbewoond adres.

Wanneer u in aanmerking komt voor een briefadres

Iedereen die in Nederland woont, moet staan ingeschreven op het adres waar hij of zij de meeste tijd verblijft. Zelfs als u bij vrienden of familie logeert of op meerdere adressen verblijft, heeft u een woonadres. Dit is geen reden om een briefadres aan te vragen.

Heeft u geen vast woonadres, zoals omschreven in de Wet Basisregistratie Personen (BRP)(Verwijst naar een externe website), dan kunt u een tijdelijk briefadres aanvragen. De gemeente controleert of u aan de voorwaarden voldoet.

Afspraak persoonlijk gesprek

Voor een persoonlijk gesprek maakt u telefonisch een afspraak via 14 0251(Verwijst naar een telefoonnummer) (zonder netnummer).

Meenemen naar uw afspraak

  • Bewijsstukken die uw situatie uitleggen, zoals documenten waaruit blijkt dat u geen vaste verblijfplaats heeft of woningzoekende bent.
  • Een schriftelijke verklaring waarin u uitlegt waarom u een briefadres nodig heeft.
  • Toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres (schriftelijk).
  • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner of eigenaar.
  • Uw eigen geldige identiteitsbewijs.

Regels

  • Als u een briefadres krijgt omdat u tijdelijk geen woonadres hebt, dan moet u er alles aan doen om zo snel mogelijk een woonadres te vinden.
  • U kunt niet op een woonadres én een briefadres ingeschreven staan.

Als uw aanvraag akkoord is

Gaan wij akkoord met uw aanvraag? Dan ontvangt u schriftelijk bericht. Wij verwerken uw nieuwe adres in de Basisregistratie personen (BRP). U krijgt daarna al onze post en die van andere overheidsinstanties op dit briefadres. Zorg er wel voor dat u uw briefadres ook aan andere instanties doorgeeft.

Geldigheid en verlengingen van een briefadres

De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u ontvangt na goedkeuring van uw aanvraag. Hoe lang het briefadres geldig is, hangt af van uw situatie.

Verlenging van het briefadres

U moet zelf een nieuwe aanvraag doen voordat de einddatum verloopt. De gemeente stuurt hierover geen herinnering

Woonadres gevonden: adreswijziging doorgeven

Als u een woonadres heeft gevonden, geef dan uw nieuwe adres door. Uw inschrijving op het briefadres stopt dan automatisch.