Verhuizen

Verhuist u naar een ander huis in de gemeente? Of komt u in onze gemeente wonen? Geef uw verhuizing door vanaf 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen erna. Verhuist u naar een andere gemeente? Meld dit dan bij uw nieuwe gemeente.

Geef het op tijd door, want dit heeft gevolgen voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering of uw parkeervergunning. U hoeft u niet uit te schrijven als u naar een andere gemeente verhuist. Dat doen wij voor u.

Inloggen met DigiD verhuizing doorgeven (Verwijst naar een externe website)

U kunt ook het papieren formulier gebruiken voor het doorgeven van een adreswijziging (verhuizing) (pdf, 128 KB)

afspraak maken verhuizing

Meenemen of meesturen

  • Geldig legitimatiebewijs. Als u uw verhuizing digitaal doorgeeft een kopie legitimatiebewijs meesturen.
  • Kopie van het ondertekende huurcontract of de ondertekende koopovereenkomst.

Als u gemachtigd bent door degene die verhuist

  • Uw eigen geldige identiteitsbewijs of een kopie legitimatiebewijs bij digitaal aanvragen.
  • Ondertekend huurcontract of ondertekende koopovereenkomst.
  • Schriftelijke machtiging.
  • Kopie legitimatiebewijs van degene die verhuist.

Samenwonen of inwonen

  • Uw geldige legitimatiebewijs of een kopie legitimatiebewijs bij digitaal aanvragen.
  • Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner.
  • Kopie legitimatiebewijs van de hoofdbewoner.

Als u gaat samenwonen of bij iemand inwonen dan vult u het formulier Schriftelijke toestemming hoofdbewoner (pdf, 487 KB) in. De persoon waarbij u gaat inwonen of waarmee u gaat samenwonen moet het formulier ook ondertekenen. Dit formulier neemt u mee naar uw afspraak op het gemeentehuis.

Neem ook een kopie van het identiteitsbewijs van de persoon die toestemming geeft mee.

Als u de verhuizing online doorgeeft, voegt u het formulier en identiteitsbewijs toe als bijlagen.

Naar een verzorgingshuis

  • Geldig legitimatiebewijs. Als u uw verhuizing digitaal doorgeeft een kopie legitimatiebewijs meesturen.
  • Kopie van de zorgovereenkomst.

Voorwaarden

  • U kunt uw eigen verhuizing doorgeven als u 16 jaar of ouder bent
  • U kunt de verhuizing van iemand anders doorgeven, in de volgende gevallen:
    • Van uw echtgenoot of geregistreerde partner met wie u samen verhuist. (Een vriend of vriendin met wie u samenwoont zonder geregistreerd partnerschap moet dit zelf doorgeven).
    •  Van een minderjarig kind, als u de ouder, voogd of verzorger bent.
    • Van uw meerderjarige kind, als hij of zij meeverhuist van en naar hetzelfde adres.
    • Van uw ouder, als hij of zij meeverhuist van en naar hetzelfde adres.
    • Van iemand die onder curatele staat, als u curator bent.
  • Geef uw verhuizing door vanaf 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen erna.

Verhuizing naar het buitenland (emigreren)

Verblijft u langer dan 8 maanden (binnen een periode van 1 jaar) in het buitenland, meld dit dan bij de gemeente.

  • Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn.
  • U meldt dit ook als u uw huis in Nederland aanhoudt.
  • Is uw verblijf korter dan 8 maanden, dan kunt u de verhuizing melden, maar dit hoeft niet.
  • U meldt de verhuizing vanaf 5 dagen voor uw vertrek (niet eerder).

Wie ontvangen mijn nieuwe adresgegevens?

Dit is persoonsafhankelijk, maar over het algemeen gaat het om deze instanties: 

  • Belastingdienst (inclusief afdeling Motorrijtuigenbelasting)
  • Hoogheemraadschap
  • Sociale verzekeringsbank (in geval van kinderbijslag of Algemene Ouderdomswet (AOW) / Algemene nabestaandenwet (Anw))
  • Donorregister, indien van toepassing
  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), indien van toepassing
  • Rijksdienst voor het Wegverkeer (als er een kenteken op uw naam staat)
  • Pensioenfonds
  • Afdelingen binnen de gemeente.